Obetná viera - zamyslenie na február 2013
05.02.2013 10:15Milovaní bratia a sestry!
Viera predstavuje nesmiernu hodnotu. O nej hovoril Kristus v podobenstve o skrytom poklade a vzácnej perle. „Nebeské kráľovstvo sa podobá pokladu ukrytému v poli. Keď ho človek nájde, skryje ho a od radosti z neho ide, predá všetko, čo má, a pole kúpi. Nebeské kráľovstvo sa podobá aj kupcovi, ktorý hľadá vzácne perly. Keď nájde veľmi cennú perlu, ide, predá všetko, čo má, a kúpi ju.“ (Mt 13,44-46) Aj hodnotu viery treba vykúpiť tým najcennejším, čo máme. Kto chce vieru mať, musí sa vedieť vzdať mnoho vecí. Viera predpokladá zmysel pre obetu. Preto voláme našu kresťanskú vieru „obetná viera“.
1. O tom, ako sa úzko spája viera s obetou, sa učíme na postave veľkého Abraháma. Boh od Abraháma nežiadal hoc akú vieru, ale vieru, ktorá sa realizuje v obeti. Boh postupne vychovával Abraháma k obetnej viere. Postupne od neho žiadal a čakal stále väčšiu obetu. Od obety desiatok Melchisedekovi, cez obetu zvierat z jeho stád, prišlo až na požiadavku obety najdrahšieho syna Izáka, obetu najväčšej lásky Abrahámovho srdca. Vo všetkých obetách a obetných daroch v živote Abraháma išlo Bohu o jediné: vychovávať v ňom a formovať jeho obetnú vôľu. Boh nepotreboval Abrahámove veci, chcel jeho srdce.
V príbehu Abraháma je veľavravný predobraz. Z jednej strany je to príprava a výchova pre porozumenie Božieho počínania, ktorým raz v obeti Božieho Syna uskutoční vykúpenie ľudstva. Z druhej strany je to lekcia o potrebe obety pre život z viery pre každého človeka. To, čo Boh žiadal od otca všetkých veriacich, bude požadovať od všetkých detí viery. Viera a obeta patria spolu. Nemá vieru, kto nemá obetnú vôľu. Viera sa v obeti nielen uplatňuje, ale obetou rastie. Zmysel a ochota pre obetu je mierou viery a znakom jej kvality.
Ak sa zamyslíme nad Abrahámovým obetným počínaním, prídeme k jednoznačnému presvedčeniu, že obeta je pozitívny úkon. Náš prístup k obeti a jej chápanie je zaťažené negativistickým pohľadom. Keď sa povie obeta, prvé, čo nás napadá je, že sa musíme niečoho zrieknuť, o niečo prísť. Potom sa nám obeta javí ako ochudobnenie o veci a hodnoty, ktoré sme nadobudli. Bojíme sa obety, lebo sa strachujeme o to, čo máme a sme. Zdá sa nám to ako ujma. Preto prežívame obetu so žiaľom a bolesťou až natoľko, že obetu stotožňujeme s bolesťou a nešťastím. Namiesto toho, aby sme cítili radosť z obety, upadáme do pokušenia sa ľutovať a nariekať nad tým, čoho sme sa zriekli.
2. Obeta je z našej strany darovanie obetného daru Bohu. Treba povedať, že všetko, čo možno a treba priniesť na obetu, patrilo najprv Bohu. Všetko sme dostali. „Čo máš, čo si nedostal? a keď si dostal, čo sa chvasceš, akoby si nebol dostal?“ (1Kor 4,7) Boh nepotrebuje naše veci a hodnoty, On chce naše srdce, aby ho mohol obdarovať sebou. Niektoré verše 50. žalmu nám to vysvetľujú: „...mne patrí všetka lesná zver, tisícky horskej zveriny. Poznám všetko vtáctvo lietavé, moje je i to, čo sa hýbe na poli. Aj keď budem hladný, nebudem pýtať od teba; veď moja je zem i s tým, čo ju napĺňa. Vari ja hovädzie mäso jedávam alebo pijem krv kozľaciu? Obetuj Bohu obetu chvály a Najvyššiemu svoje sľuby splň.“ (Ž 50,9-4) A v nasledujúcom žalme čítame: „Obetou Bohu milou je duch skrúšený; Bože, ty nepohŕdaš srdcom skrúšeným a poníženým.“ (Ž 51,19)
Obetovanie Bohu je vždy potvrdením, že všetko je jeho, že mu to patrí práve tak, ako mu patríme aj my. Je to uznanie, že je Otcom a darcom všetkého. Je to prejav našej úcty, chvály a vďaky. Abrahám nie preto obetoval Bohu, aby ho obohatil, alebo aby mu požičal načas zo svojho majetku, ale preto, že ho miloval a chcel sa mu odvďačiť a si ho uctiť.
Zaujímavé je, že každý obetný úkon Abrahámovej viery je z Božej strany spojený vždy s Božím požehnávaním alebo s prísľubom požehnania. Abrahám chápal, že obetovanie Bohu nie je nič iné ako dostávanie od Boha. Je to spôsob, ktorým Boh obdarúva človeka. Obetná vôľa sa tu javí ako otváranie ľudskej slobody pre Božie dary. To je zmysel každej obety – otvoriť sa Bohu pre jeho lásku. Naše ľudské srdce je uzamknuté zvnútra a kľúč, ktorým ho možno otvoriť, aby mohol vstúpiť do neho Boh so svojou láskou je obeta. Preto môžeme povedať, že obetovanie je viac prijímanie od Boha, ako dávanie Bohu. Obeta nie je strata, ale zisk. Strácame len to, čo sme neobetovali. Toto môže pochopiť len viera!
Predobrazy Starého zákona mali za cieľ vychovávať nás pre Krista. Tak je to aj v záležitosti obiet. Dokonalý koncept obety sa odkrýva v osobe vteleného Slova, v Ježišovi Kristovi. Ak chceme porozumieť ako podstatne súvisí náš kresťanský život s obetou, poznávajme Ježiša Krista a jeho obetnú vôľu. Už prorok Izaiáš ho predstavuje ako obetníka a obetu. „Obetoval sa, pretože sám chcel, a neotvoril ústa; ako baránka viedli ho na zabitie a ako ovcu, čo onemie pred svojím strihačom, (a neotvoril ústa).“ (Iz 53,7)
Autor listu Hebrejom sa takto zamýšľa nad Kristovou obetnou vôľou: „Preto keď prichádza na svet, hovorí: „Nechcel si obetu ani dar, ale dal si mi telo. Nepáčili sa ti zápalné obety ani obety za hriech. Vtedy som povedal: Hľa, prichádzam - vo zvitku knihy je napísané o mne -, aby som plnil tvoju vôľu, Bože.“ Najprv hovorí: „Obety ani dary, ani obety zápalné ani obety za hriech si nechcel, ani sa ti nepáčili“ - a ony sa prinášajú podľa zákona. Potom povedal: „Hľa, prichádzam, aby som plnil tvoju vôľu.“ Ruší prvé, aby ustanovil druhé. V tejto vôli sme posvätení obetou tela Krista Ježiša raz navždy.“ (Hebr 10,5-10)
3. Pán Ježiš prišiel na svet ako obetník a obeta. Celý jeho pozemský život v tele je uskutočňovaním jedinej obety, ktorou nás prišiel oslobodiť z otroctva hriechu a vrátiť človekovi hodnosť Božieho synovstva. Jeho obeta vyvrcholila smrťou na kríži a zmŕtvychvstaním. Pre Krista obetovanie je úkonom lásky k Otcovi a k nám ľuďom. Obeta je pre neho identická s dávaním. Dáva sa obetovaním. Obetuje sa dávaním. V Kristovej obeti poznávame, ako sa obetným úkonom Boh daruje človekovi a ako sa človek prinavracia k Bohu. Jeho obeta nie je stratou, ale znovunájdením. Nie je ničením, ale tvorením! Kristova obeta je kľúčom k otvoreniu neba a zároveň aj kľúčom k otvoreniu srdca.
Ježiš Kristus je pre nás učiteľom obety. Treba nám študovať jeho obetu, aby sme sa naučili pravdivo obetovať Bohu. Z jeho obetného života a obetnej smrti vyplýva pre nás najdôležitejšie poučenie v tom, že obeta sa dotýka vôle človeka. Obetná vôľa je podstatou každého obetného úkonu. A obetná vôľa na Kristov spôsob nie je nič iné, ako poslušnosť Otcovi až na smrť. V 1. knihe Samuelovej čítame prekrásnu vetu: „Veď poslušnosť je lepšia než obeta...“ (1Sam 15,22) Vhodná exegéza tohoto textu je, že najlepšou obetou Bohu je poslušnosť jeho vôli. Vtedy si najlepšie uctievame Boha, vzdávame mu vďaky a oslavujeme ho, ak ho poslúchame. Takto rozumel obeti aj sám Abrahám, keď Boh od neho žiadal na obetu syna Izáka. Skúšal vtedy jeho obetnú vôľu. Naozaj, nič lepšie z našej strany nemôžeme ponúkať Bohu, čím by sme si ho uctili a oslávili, ako je poslušnosť jeho svätej vôli, ktorej ovocím sú naše dobre skutky.
Obetovanie vôle v úkone našej poslušnosti Bohu je prinášanie obety na Kristov spôsob. Ba viac, je to naša osobná účasť na jeho jedinej obeti veľkonočného tajomstva, jeho smrti a zmŕtvychvstaní. Každou poslušnosťou prikázaniam odumierame sebe a hriechu a žijeme pre Boha. Veď Bohu nejde o naše veci, ale o naše srdce a nás samých. Poslušnosťou sa my sami stávame obetou. Keď zachovávame jeho prikázania, sme aj obetníkmi a aj obetným darom pre Boha. V tomto zmysle nás vyzýva Apoštol: „Bratia, pre Božie milosrdenstvo vás prosím, aby ste svoje telá prinášali ako živú, svätú, Bohu milú obetu, ako svoju duchovnú bohoslužbu.“ (Rim 12,1)
Kristova jediná obeta nášho vykúpenia uskutočnená pred dvetisíc rokmi je prítomná a stále sa aktualizuje v jeho Cirkvi. Najsvätejšia Eucharistia je darom, v ktorej je aktuálne prítomný nadčasový úkon Kristovej obety. Preto všetci, čo porozumeli a chápu svoj život z viery ako obetu, musia sa nevyhnute orientovať na oltár a na tajomstvo Kristovej eucharistickej obety, ktorá sa na ňom ustavične sprítomňuje a aktualizuje.
Je len jedna obeta, ktorú žiada Otec, tá, čo priniesol jeho Syn. Je to tá obeta, ktorú máme v Eucharistii. V nej všetky obety ľudí všetkých čias nachádzajú svoj zmysel a svoje naplnenie. Aj Abrahámove obety a obety všetkých svätých Starého zákona majú súvis a spätosť s jedinou Kristovou obetou. Aj obety svätých Nového zákona, obety mučeníkov a vyznávačov a obety všetkých veriacich sú obetami len pre obetu Krista v Eucharistii.
Všetci, čo chcú prinášať svoje osobné obety, ktoré si žiada viera, majú ich prinášať v spojení s Kristovou eucharistickou obetou. Obety pochádzajúce z viery sú obetným darom, ktorým sa pridružujeme ku Kristovej obeti. Oltár je miesto, kde treba položiť všetko, čo chceme dať Bohu na obetu. Čo nepoložíme na oltár, čo nespojíme s eucharistickou obetou, zostáva bez valuty, nedôjde ani k Bohu. Len skrze Krista v Duchu Svätom sa naša obeta stáva Bohu milou a spásnou činnosťou.
Na eucharistickej obeti – svätej omši sa nám treba zúčastňovať z dvoch dôvodov. Prvým je skutočnosť, aby sme všetky svoje obety práce, modlitby, utrpenia a každého dobrého skutku mohli predložiť Bohu spolu s Kristovou obetou. Druhým dôvodom účasti na Eucharistii je prijímanie ovocia Kristovej obety. Otec dáva Syna svetu – človekovi - prostredníctvom obety. Eucharistia je nielen obetný dar, ale aj obetný pokrm.
Vo svätom prijímaní dostávame Krista – v akcii obetovania sa za nás Otcovi. Prijímame aj jeho obetu, aj jeho obetnú vôľu. Eucharistia nás tak uschopňuje prinášať obetu viery, stávať sa stále dokonalejšie ľuďmi obety. Duch Svätý nás slávením a prijímaním Eucharistie stále viac pretvára na obetníkov i na obetný dar, ako sa to modlíme v Tretej eucharistickej modlitbe: „Nech Duch Svätý urobí z nás ustavičnú obetu pre teba...“
Viera potrebuje Eucharistiu práve preto, aby sa mohla stať obetnou vierou. Vierou, ktorej podstatným ovocím a základným charakteristickým znakom je obeta. V Eucharistii sa učí naša viera obetovať na Kristov spôsob, v nej čerpá viera silu a odvahu ku každej obeti života. V Eucharistii má viera motív k obeti a zároveň aj posledný dôvod a cieľ určenia.
Keď sme si povedali, ako chápať obetu viery a ako ju treba uskutočňovať, ešte treba niečo povedať o obetnom dare, ktorý naša viera môže klásť na oltár. Vo všeobecnosti môže byť obetným darom všetko dobro, ktoré je produktom viery kresťana: ovocie trpezlivosti v utrpení, dobročinnosť a milosrdná láska v konaní, horlivosť v odriekaní. Svätý Augustín v tomto zmysle sa pokúšal o definíciu obety: „Obeta je každý dobrý skutok, ktorý konáme vo svätom spoločenstve, aby sme sa zapáčili Bohu.“ (Boží štát I.) Medzi všetkými možnými obetnými darmi vynikajú pre nás zvlášť tieto tri: čas, venovaný službe Bohu i našim blížnym; nerozdelené srdce podľa Ježišových slov: „Nik nemôže slúžiť dvom pánom... Nemôžete slúžiť aj Bohu aj mamone.“ (Mt 6, 24); a konečne námaha, ktorú vynakladáme v práci i v utrpení vo všednosti každodenného života.
Nech nás ku každodenným obetám pre dobro viery inšpiruje aj sviatok Obetovania Pána, ktorý na začiatku februára slávime. Všetkých vás pozdravujem, zvlášť spoločenstvá zasväteného života, a posielam vám svoje apoštolské požehnanie.
+ otec biskup Štefan
———
Späť